Ha tetszik, amit látsz és olvasol, csatlakozz a
Mira!Donna Facebook oldalhoz ITT!Hálásan köszönöm, ha adománnyal is támogatod a munkámat. ❤
A lengyel gótikus kastélyok túránk egyik bázisa Elbląg városa volt. A városka története 1237-ig nyúlik vissza, amikor a teuton/német lovagrend, avagy a keresztesek felépítették erődítményüket a közeli folyó partján. Ebből sajnos semmi nem látszik, mert ahogy ez sok lengyel településsel történt Elbląg várát, barokk-rokokó-gótikus épületekkel tele gyönyörű városát is a II. Világháború végén szinte teljesen porig rombolták.
Mégis külön önmagáért is kiemelendőnek tartom ezt az amúgy nem a legfelkapottabb lengyel látnivalók közé tartozó települést, mert nagyon szép példája a mai belváros, hogy lehet ízlésesen, a régi épületeket megidézve, előttük tisztelegve de mégis modernül újjáépíteni egy városmagot, ahol kellemes sétálni, időt tölteni, és lehet róla egy élő képünk milyen lehetett egykoron. Az új épületek sok esetben a régi alapokon, a régi téglákat és az eredeti falak egy részét felhasználva készültek.
Meg amúgy is, a mindenhonnan ömlő túlturizmus korában különösen érdemes elhagyni a legnépszerűbb helyeket, és felfedezni nem annyira ajnározott városkákat, sokszor ugyanolyan szépek és minden van bennük mínusz hatalmas tömeg!
Ajánlom egy sétára, az újjáépített St Nicholas templom 97 méteres tornya az egyik legmagasabb az országban, sport- és panoráma rajongók ne hagyják ki a toronymászást.
Elbląg jó bázis a környék bejárására, mi innen hódítottuk meg a közeli Malbork várát, a Kopernikusz ösvényről Frombork is közel van , és a híres Elbląg csatornán, Druzno tavon a hajó túrákra is érdemes innen indulni.
Elblag csatorna – hajózzunk kerekeken!
Az 1825–44-ben tervezett, és 1860-ig épült Elbląg-csatorna a várfáradtság megelőzésére is jó, de önmagában is igazán unikális látványosság. A csatorna világ egyedülálló vízmérnöki műemléke, az emberi mérnöki teljesítmény egyik fontos teljesítménye, ugyanis a nagy szintkülönbség miatt átemeléseken, síneken, siklóként is közlekednek rajta a hajók. Engem nagyon izgatott, így természetesen kipróbáltuk a száarzföldön/füvön hajózást. Kérem szépen Lengyelországban ezt is lehet!
A mintegy 115 km hosszú Elblag csatorna Lengyelország 7 csodájának egyike címet is kiérdemelte. A kanális a Nyugat-Mazúr tavakat köti össze a Visztula lagúnával, és különlegessége, hogy mintegy 100 méteres szintemelkedést küzdenek le rajta a hajók. Ez a magasság túl nagy a hagyományos zsilipeléshez, így a csatornán 5 ponton vannak szárazföldi átemelők, melyeken mintegy 2300 métert füves emelkedőkön gurulva tesznek meg a hajók egy speciális, vízzel hajtott sikló rendszer segítségével. Az emelkedőhöz érve a hajót egy fém, vasúti kerekeken, síneken guruló bölcsőbe/keretbe rögzítik, és vízi erővel felhúzzák/leeresztik.
Természetesen kétirányú a forgalom, bár egyszerre, egy átemelésen csak egy hajó halad át. Szemben félúton az üres hajókeretet vehetjük szemre, tehát nem úgy működik mint a klasszikus siklók.
A ma már csak turisztikai célokat szolgáló hajózási útvonalat 1824-től 44-ig tervezte Jakob Georg Steenke, és 1860-ig építették. Az egykoron Kelet-Poroszország és a Balti tenger közti kereskedelemnek nagy lökést adó csatorna a vasút megérkezéséig nagyon fontos gazdasági szerepet töltött be.
Nagyon érdekes a hajóról látni, ahogy cakkpakk utasostól az egész hajó a vízről siklásból zakatolásra vált, a partról meg egészen muris, ahogy egy hajót a füvön araszolni látunk. ( A végére a partról készült külső fotót a hajózási cég oldaláról vettem, hogy jobban érthető legyen a metódus.)
Több túraútvonal közül lehet választani az Elblagon. Ha csak az átemelések érdekelnek akkor van rövidebb, 3 átemelést, füvön siklást tartalmazó 2 órás túra, ha az egyébként kellemes hajón ringatózva tavi madárvilágot is szeretnénk látni akkor Elblagból a Druzno tavon át 5 átemeléssel Buzyniecig lehet hajózni mintegy 4 óra 40 percig. Nincs szó fénysebességről , a mintegy 10 km-es szakasz és a tavi hajókázás tart ennyi ideig. A végén busszal visszavisznek a kezdőpontra. A tavasztól őszig működő csatorna hajókázást mi hétfőre tettük, akkor ugyanis a lengyel múzeumok, így a lovagi várak is zárva vannak.
Praktikus tanács a végére, készpénzt vigyetek! Mi nagyon megjártuk, hogy 4 óra 40 percig néztük ahogy lengyel utastársaink piknikeznek, mi meg még egy italt se tudtunk venni mert nem fogadott el a hajó büfé kártyát. Ez azért is volt szokatlan mert mindenhol máshol általános a kártya elfogadás az országban, a legkisebb helyeken is.
Malbork vára
A kastély körút végére jöjjön minden lovagi várkastélyok legkastélyabbika, Malbork. Ez a gigantikus vár is a Teuton Lovagrend, teljes cirkalmas elnevezésükkel: A Legszentebb Szűz Mária Jeruzsálemi Német Házának Ispotályos Rendje, röviden a keresztesek műve.
A Mária kultusz itt is azonnal mutatja magát, a kastély templomának falán kívülről a várhídtól látható egy 8 méteres Mária szobor. A legtöbb leírás szerint az UNESCO Világörökség cím birtokos, 13. századtól épülő Malbork vára a világ legnagyobb tégla kastélya. Ha lovagi kastélyról van szó, akkor ez az etalon, csodálom, hogy Disney filmben még nem szerepelt.
Azért nekem még mindig Lidzbark Warminski a kedvencem. 🙂
Unatkozni nem lehet itt, legfeljebb elfáradni a rengeteg km-ben, igen, valóban annyira mega kastély, hogy simán 4-5 km-t is el lehet sétafikálni benne. Ehhez kiváló magyar nyelvű segítség is van, audioguide-ot mindenképp kérjetek, a magyar szinkronhangok paganinije, Galamb, azaz Galambos Péter kalauzol végig a termeken. Bár bútorokból semmi, sőt a kastélyból sem sokminden maradt meg a II. Világháború után, mégis van mit nézni! 1945-ben a visszavonuló németek egyik utolsó védő bástyája volt a vár, a bombázások utáni állapotra a bejáratnál egy sokkoló kastélytorzó fotó emlékeztet. Mindenesetre azóta visszaépítették és azért is lett világörökség mert sok korabeli építési technikát itt rekonstruáltak tökéletesen.
A nagykönyv szerinti vizes várároktól a rózsakerten és refektóriumokon, boltíves termeken, kápolnákban, kerengőkön, kertekben, udvarokon, padlásokon és pincékben bolyongás, toronymászás közben igazán könnyű elképzelni a kard és páncél csörtetést, de olyan érdekességeket is megtudhatunk itt, hogy a posta intézményét is a keresztes lovagok indították be 1276-ban, először a várak között vágtató lovak 30 km/órás sebességű segítségével.
A torony panorámát a lépcsőzést bírók ne hagyják ki! Az én kedvencem itt a templom volt, aminek már maga a bejárata is lenyűgöző, nem véletlen hívják talán Aranykapunak. Felnézve a kapu két oldalán egy jó kis középkori oktató sztori van megszoborva. A mese 10 szűzről szól, akik egy esküvőre akarnak menni. A bal oldalon vigyorog az 5 okos szűz, a jobb oldalon vannak a savanyú ábrázatú balgák. Az okosak hozták magukkal az ajándék olajat, de a balgák nem készültek előre ajándékkal, és el kellett menniük érte a kereskedőhöz. Közben megjött a vőlegény és behívta az okos lányokat, de már nem hívta be a felkészületlen balgákat, szimbolizálva ezzel, hogy nem mindenki érdemes a mennyek kapuján való bebocsáttatásra….
A templom nagyon érdekes belülről is mert a régi falakat felhasználva építették újjá, így jól látható a régi és új rész közötti különbség. Nagyon népszerű még az itteni borostyán múzeum, és kellemes a vár udvarán a füvön ücsörögni. Tömeg, na az nyáron van rendesen, Gdanskon kívül ez volt az egyetlen hely ahol rengetegen voltak, ember nélküli képet lehetetlen volt készíteni.
Malbork egész napos program, minimum 5 óra, mást aznapra ne nagyon tervezzetek! Esetleg a végén tovább lehet autózni a közeli Gdanskba. Érdemes a jegyet előre online megvenni ha el akarjátok kerülni a többórás sorbanállást, viszont nyáron este 8-ig tart nyitva! (Kivéve hétfő, az múzeumi szünnap Lengyelországban.)
Slowinsky Nemzeti Park
Mi jut eszetekbe ha egy lengyel utazásra gondoltok? Történelmi városok? Pazar lovagi várak? Világháborús emlékek? Jó sör? Pierogi? Áfonya? Jó strandok? Homokdűnék? Fogadjunk, hogy az utolsó kettőt szinte mindenki kakukktojásnak gondolja, pedig ha hiszitek ha nem Gdansktól nem messze fel lehet mászni Európa legnagyobb vándorló homokdűnéjére.
Ahogy a klíma melegszik, egyre hosszabb ideig lehet már itt is strandolni, és ugyan pisimeleg tengerre nem lehet számítani, de bizony már érdemben lehet strandolni a Balti tengerben is, kifejezetten kellemes volt. Az meg különösen, hogy utána sem kell az életünkért küzdeni és liternyit izzadni a napon, mert az sem túl tikkasztóan, hanem simogatóan süt. Igazi relax beach, a nyugihoz erősen hozzájárul, hogy nincs agyonépítve, lebetonozva, reklámokkal elárasztva, és senki nem akar eladni egyáltalán semmit a strandolóknak. Csak pár helyen van egyszerű büfé, az pont kell, és sokan szunyókálnak a tenger hangjára.
A Slowinsky Nemzeti Park ilyenkor nyáron érthető módon különösen népszerű a lengyelek körében, míg Gdansk tele volt külföldivel, itt csak lengyel és még ukrán beszédet hallottam.
Gdansk
új szerelem városom lett, rágóta vágytam ide. Csak egy 1,5 napos gyorstalpaló volt a hanza kereskedővárosok eme gyöngyszemében, de az kb elég a fő látnivalókra és a város hangulatának beszívására, lődörögni a Motława folyó partján , pirogit, chlodnykot, gofrit, zureket enni, vagy a 150 féle vodka felhozatalt tesztelni, és eldöntnei, hogy visszamegyünk!
Gdansknak két kihagyhatatlan múzeuma is van. A II. Világháború Múzeumot 2009-ben adtak át , azóta Lengyelország egyik legfontosabb látnivalója, és ezzel nem túlzok. Az 51ezer m2 területet elfoglaló fő kiállítás a világ egyik legnagyobb történelmi tárlata, 14 méterrel a föld alatt egy építészetileg is nagyon kifejező , modern környezetben teszik tágabb kontextusba a világháború előzményeit, folyamatát és utózmányait, melyek a mai napig kihatnak természetesen. Nem könnyű szórakozás , de nagyon jól összerakott kiállítás rengeteg interaktív, a mai figyelem hiányos , YouTube-on lógókat is lekötő magyarázattal. Én nem tudtam megszólalni mikor kijöttem, ezt látni kell!
Egyetlen kritikám, hogy Magyarországról szinte alig szólt bármi, pedig az áldozatok számában is dobogósok voltunk.
A másik fantasztikus történelemlecke a lengyel Szolidaritás Mozgalom múzeuma. A hajógyár területén, a híres tiltakozások helyén építették fel a szintén ultramodern épületet, ami bemutatja a lengyel Szolidaritás harcát az állampárttal a kommunizmus összeomlásáig. A Kelet-Európán végigsöprő rendszerváltás első dominóját a Lech Wałęsa nevéhez köthető mozgalom döntötte le.
Ohh, van plüss Walesa fiatal és idős változatban is a múzeum shopban!
Gdansk turista kártyát érdemes venni mert lehet vele spórolni és kikerülhető vele a II. Világháború múzeumnál a nyáron durva hosszú sorbanállás. Ha csak a múzeum a cél inkább vegyetek előre online jegyet!
A kártyával sok érdekes helyre lehet még menni ahol egyáltalán nincs tömeg , tippem az Artus ház ahol a módosabb kereskedők gyűltek össze poharazni.
Sajnos Észak-Lengyelország , Gdansk egyelőre nem közelíthető meg könnyen, repcsi nincs Budapestről, de autóval hosszabb vezetést bevállalók imádni fogják.
Lengyelországból ismét úgy jöttünk haza, hogy nem lehet megunni, és akár évente visszamennénk egy másik vidékét megnézni.
(x) Lengyelországba a Lengyel Gótikus Kastélyok Szövetsége meghívására utaztam, amit ezúttal is köszönök. Az útvonalat saját magam állítottam össze a szövetség ajánlásait felhasználva, a leírtak a saját élményeim és véleményem. A projektet a Warmia-Mazuria és a Pomerániai Vajdaság Önkormányzata támogatta.