Panama City, Costa Rica, Honduras. Praktikus úti infók.

By MiraDonna
Ez a bejegyzés egy sorozat része, aminek a címe: Banán- és kávé köztársaság túra
Show More Posts

Ha tetszik amit látsz és olvasol, csatlakozz a Mira!Donna Facebook oldalhoz: itt. Egyben kattintsd is le a Tetszik gomb legördülő menüjében a “See First” és az “Értesítéseket kérek” beállítást, mert csak így jutnak el hozzád a friss bejegyzések.

Gyakorlati tudnivalók banán- és kávé köztársaság túrához

2016. decemberi gyűjtés

Honduras nem sokaknak jut eszébe úticélként. Nem jó a PR-je, a világ egyik legveszélyesebb országa égett be róla a köztudatba. Én sem jártam volna arra ha nincs az illy Universitá del Caffé. Így ez a kép kicsit megváltozott. Ezért is jó utazni!

Banán- és kávé köztársaság túránk a kávétól indult. A cégünk által képviselt illycaffé kávés iskolája, az Universitá del Caffé 25 országban oktat és terjeszti a kávé kultúrát. A sok kávéológus néhány évente összegyűlik a világ egy pontján, hogy tapasztalatot cseréljen. A 2016-os nemzetközi összeröppenést az illy ezúttal egy kávétermelő országba, Hondurasba szervezte. Ha már ilyen messze elmentünk akkor a 4 napot kibővítettük egy kicsit, utazással együtt 16 napra. A november-decemberi úthoz a szervezés elég korán, májusban kezdődött a repjegy vadászattal.

Panama City panoráma

Közlekedés: repjegyek

Közép- és Dél-Amerika nem a budget úticélok közé tartozik. Panama City a térség leggazdagabb városa, és ez az árakban is tükröződik. ( Panama City 3 napban guide itt »»»» ) Budapestről Tegucigalpába, Honduras fővárosába 250-300ezer Ft körül van egy retúr jegy. Ez elég elrettentő, de gyakorlott utazóként mindig nézem a környékbeli lehetőségeket is. A Turkish Airlines májusi akciójában pont a szokásos ár feléért, hihetetlennek tűnő 120ezer Ft-ért csaptam le az épp beindított Budapest – Isztambul – Panama City járatra. (Bogotában van egy megálló, mialatt nem kell leszállni a gépről). Az írás időpontjában ránéztem, egy akciósnak mondott jegy a Turkishnél és más társaságoknál is 200ezer Ft körül van. Repjegy vadászatra a legjobbak a magyar ügyfélszolgálattal is rendelkező: repjegy.hu, pelikan.hu, de érdemes az ajánlatokat összegyűjtő site-okon is nézelődni: skyscanner.com, kayak.com, budgetair.com, Google flights.

Találkozás egy menhelyi lajhárral Costa Ricán. Nagy eséllyel látható az esőerdőkben is.

Honduras 2 országgal (Costa Rica, Nicaragua) még odébb van Panamától. A 4 napos kávéológiai tanácskozáson és az utazási időkön felül volt 9 napunk, amibe 6 nap Costa Rica, és szűk 3 nap Panama City fért bele. Fejenként 280ezer Ft-ot költöttünk mindösszesen 4 repjegyre (2 retúr, 2 egyirányú), de így beleszagoltunk ezekbe az országokba is. Nov. 27-én landoltunk Panama Cityben, rögtön másnap egy belföldi Panama Air járattal (2 főre 210 USD) Changuinolába mentünk a costa ricai határhoz. Volt még egy Costa Rica (San Jose) – Honduras (Tegucigalpa) – Costa Rica (San Jose) Copa Air retúr repjegyünk (2 főre 696 USD), és végül egy Copa Air Costa Rica – Panama egyirányú jegyünk (2 főre 188 USD).

Nap szépe a tradícionális pellero csipke viseletben – Panama City

Buszok

Az idő pénz jegyében a legolcsóbb közelekedési mód Panamában, Costa-Ricában és Hondurasban is a busz. Costa Ricában töltöttük a legtöbb időt turistáskodással, itt kétszer is buszoztunk helyi járatokkal. Az egyébként extrém drága országban a buszozás nagyon olcsó, 2-3000 Colon-ért (3-5 USD) 100 km-t is elvisznek, az atlanti/karibi part mentén végig van út gyakori járatokkal, a csendes-óceáni oldalon pedig a pánamerikai főútvonalon lehet közlekedni. A lassúságon kívül ennek hátulütője, hogy sok természeti látnivalóhoz, vulkánokhoz, vízesésekhez, nemzeti parkokba busz nem megy, muszáj drágább járgányt is igénybevenni. Panama Cityből egy kb 12 órás buszozással is el lehet jutni a Costa Rica karibi partjaihoz közel eső határvárosba, Changuinola-ba, és onnan egy rövid taxival a Guabito-Sixaola határhoz. Nekünk 9 nap alatt kellett a legtöbbet kihozni az útból, a hosszabb etapokat repülővel tettük meg. Panama Cityből 16 órás menetidővel direkt távolsági busz is megy a Costa Rica közepén fekvő fővárosba, San Joséba. Mi Costa Rica karibi partjain céloztunk be a panamai határhoz közel fekvő Cahuita, majd a Tortuguero Nemzeti Parkot, így logikusabb volt a costa ricai főváros helyett a határ közeli Changuinola felé venni az irányt.

Changuinolába egy 50 perces repülőút vitt. Ott a reptérről taxizás után komótosan átgyalogoltunk a határon, és egy helyi busszal mintegy 2 óra alatt értünk Cahuita faluba.

Kocsibérlés, taxi

Panamában, Costa Ricában és Hondurasban is az egyik legelterjedtebb módja az utazásnak a kocsibérlés. Erre itt is a bróker site-okat érdemes használni. ( pl. rentalcars.com ) Costa Ricában az autóbérlés annyira általános, hogy a cahuitai dzsungel közepén levő szállásunk tulaja furcsállta is, hogy busszal jöttünk, és emiatt ki kellett jönnie értünk a megállóba. Costa Rica kis ország, de a hegyek, folyamatos esők miatt, és autópályák híján lassú forgalom miatt max 50 km/óra az átlagsebesség. Nem árt a négykerék meghajtás sem. Ha legalább 3-4 fős a csapatunk a kocsibérlés a legjobb ár-érték arányú választás. Az országok között nem lehet átmenni a bérelt kocsikkal. Mi nem ugyanonnan indultunk tovább Hondurasba ahova Costa Ricában megérkeztünk így mi a rövid időben nem bajlódtunk kocsibérléssel. Repülővel, helyi buszokkal, taxikkal, és 2 napot egy helyi utazási iroda szervezésében kocsival és hajókkal utaztunk. Panama Cityben taxival, metróval és Uberrel közlekedtünk. A reptéri taxit illetően Panama Cityben teljes kartell van, 30 USD, és pont. Uberrel sem olcsóbb.
Hondurasban privát fél napos taxis túrát 50-70 USD-ért számítottak meg. Mivel a Marriottban laktunk a céges esemény alatt, gyanítom, hogy eleve fölé áraztak, és ennél talán olcsóbban is lehet.

Szállás

Míg Ázsiában a repjegy kiköhögése után viszonylag olcsón lehet éldegélni és utazni, addig Latin-Amerikában az eleve borsosabb tengerentúli repjegy után helyben is rendesen gurulnak a dollárok, nem túl nagy igények esetén is.

Szokásomhoz híven Panamában és Costa Ricában is helyi SIMkártya vásárlásával útközben intéztem a szállásokat és 2 repjegyet is. A hostel életkoron már túlvagyunk, így a legolcsóbb sokágyas szobás szállásokat nem nézem.

Panama Citybe last minute, indulás előtt 2 nappal foglaltam szállást a booking.com-on, de Airbnb-n is hatalmas a kínálat. Az Airbnb-t inkább hosszabb tartózkodás esetén szeretem. A booking.com-nak megvan az az előnye, hogy többnyire nem kell előre fizetni, csak a szálláson. 60 USD körül már 4csillagosnak mondott hotelt is lehet kifogni a felhőkarcolós modern negyedben. A gyarmati kori régi városrészben, az épp kupálódó Casco Viejoban inkább 120 USD-től kezdődnek a szállások. Nagyjából a 60USD minimum napi szállásköltséggel lehet számolni Costa Ricában is 2 főre.

A leguán gyakori látnivaló Costa Ricában

Információ források, internet, telefon

A szokásos Lonely Planet böngészésen túl a 6 napos Costa Rica útitervet a Járatlan utakon fesztiválon Costa Ricáról előadó Pesti Emese idegenvezetővel beszélgetve raktam össze, és nagyon hasznos volt egy helyi Costa Rica blog, a Mytanfeet is. A 2 hétre jó netes helyi SIMkártya Panamában világrekorder 40USD-s áron kapható, Costa Ricában jóval olcsóbb, 2000 Colon (4 USD) a kártya, amire aztán használat szerint lehet utántöltögetni. Costa Ricában érdemes a helyi Kölbi nevű céget választani, csak az használható eldugottabb helyen is.

Belépők, étkezés

Az étkezés és a belépőjegyek nagyon jelentős költség tényezők egy panamai, costa ricai utazásnál. Minimum 5-10, de nem ritka hogy 20-30 USD a fejenkénti belépő a nemzeti parkokba, látványosságokba. A nemzeti parkokban hasznos guide-ot is kb hasonló összegért lehet bérelni.

Hondurasban a kávés szakmai programon kívül csak egy pár órás taxis kirándulásra volt időnk, így arról nem tudok magabiztosan nyilatkozni, de egy kicsit olcsóbb helynek tűnik.

Az étkezés szintén viszonylag drága Costa Ricában és Panamában is. Tudtuk, hova megyünk, de eléggé meglepődtünk, hogy egy buszállomás melletti porfészek büfében is 3 USD egy sör, és 8 USD egy szimpla egytálétel. Egy rendesebb – és még mindig nem szuperluxus – étteremben két ember 80-100 USD-t is otthagyhat. Valószínűleg nem véletlen, hogy Costa Rica nem a hátizsákosok mekkája, és az sem, hogy tele van gyorséttermekkel. A legolcsóbb kaja a banán, azt minden formában eszik. Egyszerre snack és köret,  sült formában plantain, vagy patacones néven található az étlapokon. Népszerű még a sült yucca, és Közép-Amerikából indult ma már Európa spanyol-portugál területeit meghódító útjára a ceviche is. A citruslében marinált friss nyers hal/rák számtalan ízesítéssel, az elmaradhatatlan korianderrel kerül snackként vagy köretként a tányérokra. Legolcsóbban, 2-3 dolcsiért Panama Cityben a Mercado de Mariscos-on, azaz a halpiacon falatoztunk belőle.

Trekking látkép a costa ricai Arenal Vulkán Cerro Chato útvonalán.

Pénzügyek, napi költségek, nyelv

Az ATM-ek mindhárom országban általánosak, sőt, rendkívül elterjedt a drive in bankautomata. Mint a gyorséttermeknél, oda lehet gurulni az ATM-hez pénzért, ki sem kell szállni a kocsiból. Hondurasban általános volt a mega fegyveres biztonsági őrök ltáványa, de még egy egyszerű kávézóban is volt őr. A kártyahasználat nagyobb helyeken általános. Kisebb helyeken, pl Cahuitaban (Costa Rica) volt, hogy Paypal-lal vagy kp lehetett csak fizetni. Párszáz USD kp-t érdemes vinni, eldugottabb helyeken jól jöhet. Cahuitaban az ATM is csak napi max 100 USD-t engedett kivenni.

2 embernek a repjegyeken felül a nagyon low budget Costa Rica-Panama tartózkodás 100 USD/napból jöhet ki, de akkor sok nemzeti parkot ki kell hagyni, szerintem 2 emberre min. napi 200 USD költséggel kell számolni, hogy élvezhető legyen az utazás.

Mivel erősen az USA-ból érkező turistákra építenek, Panamában és Costa Ricában is lehet boldogulni az angollal, de igazán megkönnyíti az életet ha valaki tud egy kicsit spanyolul. Hondurasban a Marriott kivételével szinte csak spanyolul, vagy az univerzális kézzel-lábbal tudott kommunikálni mindenki.

Időjárás

Esőkabát kötelező. Vannak az évnek csapadékosabb részei, de alapvetés, hogy mindig esik. Igazi trópusi klíma, nedves, magas páratartalommal és 28-30 fokos meleggel. Ázsia országaihoz (pl. Burma, India) képest nagy különbség, hogy ezen a vidéken – természetesen a magasabb hegyek kivételével – éjszakára sem lesz hűvös, így sok meleg ruhával nem kell készülni. Az esőerdő túrákhoz zárt félcipő ajánlott. Szúnyog van bőven, riasztót helyben érdemes, és szükséges is venni.